Eerste traject Lerend Leiderschap binnen CVO succesvol afgerond
In maart 2023 startte een groep leidinggevenden binnen CVO met een traject Lerend Leiderschap dat de CVO Academie in samenwerking met NSO-CNA organiseerde. Op 24 mei 2024 is dit traject afgerond.
Na een intensief intakegesprek begon een groep van veertien collega’s van verschillende scholengroepen aan een opleiding om zich verder te bekwamen in het werk als teamleider, afdelingsleider of adjunct-directeur. Veertien onbekenden startten met een tweedaagse, waarin ze niet alleen elkaar, maar ook zichzelf leerden kennen op het gebied van leiderschap.
De groep kwam iedere maand bij elkaar op een van de scholen waarbij in iedere bijeenkomst een ander thema werd besproken, zoals: in gesprek gaan, teamontwikkeling, onderwijskundig leiderschap, veranderkundig leiderschap en financieel management/kwaliteitszorg. Iedere bijeenkomst werd geleid door iemand van NSO-CNA, maar daarnaast was ook regelmatig een algemeen directeur van een van de scholengroepen aanwezig. Daardoor kon de theorie gekoppeld worden aan de praktijk.
Marije Ouwendijk, teamleider onderbouw bij Penta Bahûrim, vertelt: ‘Het was mooi om nieuwe kennis op te doen, maar ook om te horen hoe er op de verschillende scholen wordt gewerkt. Daarbij werd er ook altijd gekeken naar onze eigen ontwikkeling. Wat betekent het geleerde voor ieders eigen persoonlijk leiderschap? Het was intens, soms heftig, maar ook mooi en wat zijn we allemaal gegroeid. Dit kwam tijdens de afsluitende tweedaagse ook heel duidelijk naar voren.’
Naast alle bijeenkomsten kreeg de groep ook de opdracht om het geleerde toe te passen in de praktijk in de vorm van een praktijkopdracht. Hiervoor is de groep met zes opdrachten aan de slag gegaan. Zo is er bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar de doorstroom van havo-4 naar havo-5 en naar de verbetering van het pedagogisch klimaat op school. Dit alles in het kader van het gedachtegoed van een lerende organisatie die de CVO-scholen willen zijn. Meer informatie en de uitkomsten van het onderzoek kun je hieronder terugvinden.
Op 24 mei 2024 is na veertien maanden het traject afgerond en kregen alle deelnemers een certificaat. Dit was de eerste groep die deze interne opleiding via de CVO Academie volgde.
Interesse?
Ook komend jaar start er weer een vergelijkbaar traject, dus ben je teamleider of afdelingsleider en wil jij je verder bekwamen in lerend leiderschap, meld je dan aan via de CVO Academie.
Artikel Comenius Connect
Comenius Krimpen streeft naar een sterke band tussen interne en externe stakeholders om een dynamisch en effectief onderwijsproces te creëren. Belangrijke bevindingen uit onderzoek wijzen op de noodzaak van een nauwe verbinding tussen ouders, verzorgers en professionals met de school. Uit tevredenheidsenquêtes bleek een lichte afname in de sterke verbinding en tevredenheid van voorgaande jaren. Dit leidde tot diepte-interviews met leerlingen en ouders en gesprekken met externe stakeholders om hun verwachtingen in kaart te brengen. De grootste leeropbrengst is het belang van continue navigatie en samenwerking met alle stakeholders. Voor de toekomst wordt een projectteam voorgesteld om gezamenlijk beleid te maken en strategisch samen te werken aan onderwijs en welzijn van jongeren.
Artikel beroepsgerichte leerweg
Samenwerken aan een praktijkproject is zowel leuk als ingewikkeld. Bij Accent VSO Op Noord kon ons eerste project niet doorgaan door het ontbreken van een managementteam. Daarom zijn we gestart bij VMBO De Meerpaal, maar door diverse omstandigheden loopt het project niet zoals gepland. Jeroen en Abel benadrukken het belang van het grotere plaatje en het nemen van moeilijke beslissingen, zoals het stoppen van een project als de omstandigheden niet goed zijn. Het leerproces in leiderschap draait om verantwoordelijkheid, beslissingen durven nemen en flexibel bijsturen. Ondanks vertraging, zetten we door met project 2. Samenwerken met collega's van andere scholen biedt waardevolle leerervaringen en helpt bij het realiseren van doelen.
Artikel eLoo dot
Hilde Groenendijk en Marieke Aantjes hebben onderzoek gedaan naar de toegevoegde waarde van het invoeren van de eLoo dot op Penta Bahûrim. Er is besloten te werken met dit systeem en ze nemen je mee in het proces van implementatie. Marieke is teamleider op Penta Bahûrim. Hilde is afdelingsleider op het Marnix gymnasium in Rotterdam. Voor beiden is dit dus een ander leerproces geweest.
Artikel praktijkopdracht doorstroom havo
Op Portus Groene Hart en Portus Farelcollege is onderzoek gedaan naar de doorstroom van H4 naar H5. Het doel is ervoor te zorgen dat er minder leerlingen doubleren in H4 en meer leerlingen slagen in H5. Er zijn in totaal drie enquêtes uitgezet: naar leerlingen in H4, naar ouders die kinderen in H4 hebben en naar docenten die lesgeven aan H4. Interessant om te zien wat leerlingen aangeven nodig te hebben en wat docenten denken dat de leerlingen nodig hebben. Met deze gegevens gaan we komend schooljaar aan de slag. In juni 2025 gaan we evalueren en aanscherpen indien nodig.
Artikel ICT-beleid
Het ICT-plan van Penta Bahûrim moet worden herzien om te zien of het nog aansluit bij het doel om 21ste-eeuwse vaardigheden, zoals mediawijsheid en digitale geletterdheid, te integreren. De CVO Academie biedt trainingen voor de ICT visieversneller van Kennisnet, een tool om samen met je team een visie en actieplan voor ICT-beleid te ontwikkelen. Teamleden rangschikken hun prioriteiten in een top 5 van kortetermijndoelen. Penta Bahûrim heeft dit proces gevolgd en de belangrijkste doelen SMART geformuleerd in een actieplan. Door teamleden actief te betrekken, ontstaat brede steun en worden praktische doelen gerealiseerd voor zowel docenten als leerlingen.
Artikel pedagogisch klimaat
Hoe verbeter ik het pedagogisch klimaat in mijn team? Duidelijke regels voor en door iedereen. Samen dezelfde werkwijze hanteren, die door het team bedacht en gedragen moeten worden. Dat gaat niet vanzelf. Door middel van een ’nulmeting’, hebben we het effect meetbaar kunnen maken. Dit heeft tot meerdere inzichten geleid; hoe bereik je gedeelde verantwoordelijkheid? Op welke manier ga je dit in je team inzetten? Welke eigenschappen als leider heb je hierbij nodig? Waar trek je grenzen en hoe maak je dit bespreekbaar? De kracht van het nemen van tijd, onderzoek doen en dit koppelen aan je visie en missie is daarbij ons grootste leerpunt naar succes.