Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies - Bekijk cookie instellingen

Ga naar inhoud

Lerende organisatie

Home Over CVO Lerende organisatie

CVO is een lerende organisatie. Omdat we met en van elkaar willen leren. Omdat de wereld om ons heen steeds sneller verandert en we ons onderwijs daar op aan willen passen. Omdat we onze leerlingen zo goed mogelijk voor willen bereiden op hun toekomst.

Wat is een lerende organisatie?

Een lerende school heeft het vermogen zich routinematig te veranderen en aan te passen aan nieuwe omgevingen en omstandigheden, doordat haar leden, individueel en samen, leren om hun visie te realiseren.*

Bekijk de video om te zien wat het gedachtegoed van de lerende organisatie binnen CVO betekent.

* (Bron: Kools, M. (2020). Schools as learning organisations. The concept, its measurement and HR outcomes. Rotterdam: Erasmus University Rotterdam.)

Openbare les Annemarie Neeleman Lerend leiderschap in de lerende school

Op 16 mei 2024 vond de openbare les van Annemarie Neeleman, lector Onderwijskundig leiderschap in lerende onderwijsorganisaties, plaats. Annemarie besprak de uitdagingen van leiders – zowel formele leiders als teacher leaders – in de ontwikkeling van scholen naar lerende organisaties. Met het verhogen van leeropbrengsten als uiteindelijk doel.

Inhoud openbare les

De samenleving verandert steeds sneller en, daarmee, ook de opdracht aan het onderwijs. Naast de ‘basisopdrachten’ kwalificatie, socialisatie en subjectwording – die in zichzelf al complex genoeg zijn – worden scholen geacht hun leerlingen mee te nemen in thema’s als kansengelijkheid, diversiteit & inclusie en veiligheid. En dat in een context van teruglopende basisvaardigheden en oplopende docent- en schoolleiderstekorten.

Annemarie besprak deze en andere uitdagingen van leiders – zowel formele leiders als teacher leaders – in de ontwikkeling van scholen naar lerende organisaties. Met het verhogen van de leeropbrengsten van leerlingen als uiteindelijk doel.

Voorafgaand aan de openbare les was er een bespiegelende inleiding van Lee Elliot Major, Professor of Social Mobility, University of Exeter en waren er verschillende inspiratiesessies te volgen.

Lees de publicatie van Annemarie Neelman Lerend leiderschap in de lerende school.

  • Privacy overzicht
  • Noodzakelijke cookies
  • Cookies van derden
  • Aanvullende cookies
  • Privacy en cookies