Lerend leiderschap
In een lerende organisatie is leiderschap de essentiële dimensie die alle andere dimensies van de lerende organisatie met elkaar verbindt. Leiders spelen daarmee een cruciale rol in het realiseren en faciliteren van een lerende school. Ze zijn niet alleen verantwoordelijk voor het vormgeven van de visie en strategie van de school, maar ook voor het realiseren van de cultuur en structuren om de professionele dialoog, samenwerking en kennisuitwisseling te stimuleren. Ze moeten een veilige en vertrouwde omgeving creëren waarin collega’s hun gedrag kunnen veranderen, initiatief kunnen nemen en ruimte krijgen om te experimenteren.
Als lerende organisatie wil CVO zowel haar zittende leidinggevenden professionaliseren als haar high-potentials ontwikkelen tot toekomstige leiders. Omdat leidinggevenden in de verschillende fases van hun leiderschapsloopbaan verschillende ontwikkelbehoeften hebben, worden er meerdere leiderschapsontwikkelingsprogramma’s aangeboden via de CVO Academie. Momenteel loopt er een eenjarig programma voor afdelingsleiders en een traject van een half jaar voor docenten met leidinggevende ambities. Trajecten voor eindverantwoordelijk schoolleiders en teacher leaders zijn in ontwikkeling.
Het lectoraat Onderwijskundig leiderschap in lerende onderwijsorganisaties heeft als opdracht om inzicht te verkrijgen in de facetten van en mechanismen achter onderwijskundig leiderschap die stimulerend dan wel voorwaardelijk zijn in de ontwikkeling van scholen tot lerende organisaties. Met kwaliteitsverbetering in het onderwijs als uiteindelijk doel.
Lees het artikel van Alice Wiegers over lerend leiderschap: Programma Lerend Leiderschap van start - CVO