Theo Serraarens werkt op Melanchthon Kralingen als docent Nederlands
Hoe ben je in het onderwijs terechtgekomen?
Via een bekende die bij Melanchthon werkte, kwam ik in contact met deze scholengroep. Ik heb op drie locaties gewerkt en ben uiteindelijk bij Melanchthon Kralingen uitgekomen. Bij de keuze welk vak ik wilde gaan geven, kwam ik uit bij het prachtige vak Nederlands.
Hoe zag je loopbaan eruit voordat je in het onderwijs ging werken?
Mijn carrière begon in de Rotterdamse haven, waar ik vier jaar heb gewerkt als warehousemanager. Toen dat niet meer de juiste plek voor mij was, ben ik overgestapt naar het Scheepvaart & Transport College. Daar kon ik lesgeven, iets wat ik eigenlijk al wilde sinds ik van school kwam. Het beviel zo goed dat ik mijn lesbevoegdheid heb gehaald. Daarna ben ik naar het middelbaar onderwijs gegaan, omdat ik voelde dat dat nog beter bij mij paste.
Welke keuzes hebben geleid tot waar je nu bent?
Mijn opvoeding heeft daar zeker een rol in gespeeld: respect voor elkaar en goed luisteren stonden centraal. Dus niet alleen horen wat iemand zegt, maar echt luisteren naar wat er bedoeld wordt. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar is cruciaal in elke baan die ik heb gehad. Deze vaardigheden hebben mij altijd geholpen en vormen nog steeds de basis van mijn werk.

Wat was een belangrijk keerpunt in je carrière?
Toen ik zestien was en mijn havodiploma had gehaald, wist ik al dat ik leraar wilde worden. Dat ben ik niet gelijk gaan doen, maar na vier jaar in de haven te hebben gewerkt, bleek dat het daar niet meer de juiste plek voor mij was. Dat was even een tegenslag, maar het gaf mij ook de kans om een nieuwe richting in te slaan: het onderwijs. En dat bleek een geweldige keuze.
Wat zie je als je grootste talent(en)?
Dat zijn twee dingen: geduld en goed luisteren. Als docent heb je beide hard nodig. Soms lukt iets niet in één keer bij een leerling en dan helpt het om rustig te blijven en samen te kijken hoe het beter kan. Daarnaast is luisteren meer dan alleen de woorden horen: het gaat om begrijpen wat iemand écht bedoelt. Dat maakt het verschil.

Heb je een voorbeeld van een moment waarop je talent echt het verschil maakte?
Een mentorleerling twijfelde over zijn MBO-keuze. Door goed te luisteren ontdekte ik dat hij hierbij hulp van mij nodig had. Vanuit dat inzicht kon ik hem vervolgens de juiste tips en vervolgstappen geven.
Wat drijft je elke dag om dit werk te doen?
Het begeleiden van leerlingen in hun ontwikkeling én kennis overbrengen. Het is prachtig om te zien hoe iemand groeit, nieuwe vaardigheden leert en uiteindelijk de school verlaat als een sterke, zelfstandige burger die goed is voorbereid op de rest van zijn leven en loopbaan. Dat je als docent daaraan een bijdrage levert, geeft mij veel voldoening.

Wat zou je willen meegeven aan nieuwe collega's in het onderwijs?
Neem de tijd om een goede band op te bouwen. Leer je leerlingen kennen, maar ook je collega’s. We zijn vaak druk met lessen, toetsen en voorbereidingen, maar een goede band met je team maakt je werk leuker en gemakkelijker. En dat geldt ook voor je leerlingen: een kort gesprek of een vraag over hun weekend leidt tot een betere band en dat kan een groot verschil maken voor de sfeer in je klas.
Hoe zie je jezelf en het onderwijs over vijf à tien jaar?
Ik zie mezelf nog steeds bij Melanchthon Kralingen – ik heb het er enorm naar mijn zin met fijne collega’s en interessante leerlingen. Het onderwijs zal veranderen, zeker door AI. Ik verwacht dat onze rol meer richting coaching zal gaan en ben benieuwd hoe dat zich ontwikkelt.