Onderzoek naar cultureel responsief lesgeven: “Dit was een droom!”
Interview met Serginho Daans (Penta De Oude Maas)
Hoe heb je de eerste weken in de kenniswerkplaats ervaren?
“We ontmoetten alle deelnemers voor het eerst in juni, dat was heel leuk en motiverend. Allemaal gelijkgestemde mensen, die nieuwsgierig zijn en zin hebben om op onderzoek uit te gaan. Er is zoveel kennis in huis en we kunnen elkaar versterken, heel leuk.
Het is prettig dat we op donderdagmiddag zijn vrijgemaakt om aan dit onderzoek te werken. Dat maakt het doable, en die ruimte hiervoor is belangrijk. Het is serieus werk, met intervisie, scholing en onderzoek.”
Diversiteit is een breed onderwerp. Hoe hebben jullie dat aangepakt?
“Claudy Oomen is een prettige begeleider. Ze geeft ons veel bruikbare tips en tools, voor het voorbereidend literatuuronderzoek, en later voor de eerste enquête. Aan de start van het literatuuronderzoek gaf ze ons kaders om tijd te besparen, en daarbinnen kregen we zelf ruimte.”
Vertel eens over je onderzoek?
“Wij hebben het over cultureel responsief lesgeven (CRL), waar Sabrina Alhanachi van de Erasmus Universiteit veel over schrijft. Dat houdt in dat docenten bewust de leefomgeving van leerlingen betrekken in hun lessen, waardoor die makkelijker tot leren komen. Als je de kwaliteiten van leerlingen herkent, verbeteren de relatie en de lesresultaten. Maar daar moet je je als docent dan wel in verdiepen.
Tot nu toe hebben we onderzocht in hoeverre dit op Penta De Oude Maas gebeurt. Is hier beleid voor? Hoe ervaren docenten en leerlingen dit? We hebben veel lesprogramma’s bekeken en een enquête onder docenten en leerlingen gehouden via Forms. Claudy ondersteunt ons in het verwoorden en legitimeren, zodat we netjes naar adviezen kunnen toewerken.”
Wat interessant! Wat kwam hieruit?
“Sommige collega’s vonden het waanzinnig dat we hieraan willen werken, alleen al de enquête zette hen aan het denken. Uit de enquête kwam vooral: de ervaringen van docenten, van hoe ze dit al inzetten, matchen niet altijd met wat leerlingen ervaren. Daarnaast zien docenten wel het nut van CRL, maar weten niet hoe. Dus er is een duidelijke roep om handvatten daarin!
We gaan nu ons oriënterend onderzoek verder uitwerken en dieper analyseren. Met Claudy en onze eigen directie bepalen we de volgende stap.”
Wat is jullie doel?
“Ons uiteindelijke doel: handvatten voor CRL bieden aan docenten, en die ook buiten onze eigen school uitzetten. We zijn blij dat nu de randvoorwaarden zijn gecreëerd om hiermee echt goed aan de slag te gaan. Dit was een droom!”