Column: De stem van de leerling
Bij Portus stellen we onszelf bij beleidsontwikkeling de vraag: ‘wat wordt de leerling hier beter van?’ Om een serieus antwoord te kunnen geven op deze vraag betrekken we leerlingen en docenten door middel van co-creatie. Bij co-creatie beslis je mee, dit is de vijfde trede op de ladder van medezeggenschap (1. Informeren, 2. Raadplegen, 3. Adviseren, 4. Coproduceren, 5. Meebeslissen, 6. Zelf beslissen).
Bij Portus Juliana zijn 250 leerlingen en alle docenten betrokken bij het project basisvaardigheden om te achterhalen wat hun motiveert en waar de kansen liggen om dit onderwerp in de lessen te verbeteren. Co-creëren is wel een vak, het vraagt specifieke werkvormen om de ideeën van leerlingen boven tafel te krijgen. Wij werken samen met Social Envoy om deze sociale innovatie te organiseren. Er wordt een toolbox ontwikkeld die we na dit project zelf kunnen blijven gebruiken en inzetten.
De resultaten van alle sessies zijn geland in tien clusters. Per clusters zijn aanbevelingen gedaan. Eén cluster is bijvoorbeeld beweegruimte: leerlingen geven aan teveel stil te zitten. Een aanbeveling hiervoor is om meer spelend te leren en om bewegen in te zetten als uitlaadklep. Een ander cluster is zelf keuzes maken: dit kan je vormgeven door leerlingen te laten kiezen hoe ze leren. Uit al deze aanbevelingen wordt de aanpak basisvaardigheden vormgegeven. Zodat de stem van de leerling echt gehoord is.
Ben je geïnteresseerd in deze werkwijze of wil je meer weten? Stuur een e-mail naar Ronilla Snellen via info@portusscholengroep.nl.