Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies - Bekijk cookie instellingen

Ga naar inhoud

Eerste groep docenten op VMBO De Meerpaal rondt verbeterproces Transformatieve School af

Home Nieuws Februari 2024 Eerste groep docenten op VMBO De Meerpaal rondt verbeterproces Transformatieve School af

VMBO De Meerpaal is gestart met het proces om een zogeheten Transformatieve School te worden. De Transformatieve School is een professionaliseringsprogramma voor scholen waarin wordt ingegaan op de effecten van de buitenschoolse leefwereld in de school. Binnen CVO zijn ook het Marnix Gymnasium en Portus Farelcollege transformatieve scholen.

Na twee voorbereidende bijeenkomsten in het najaar van 2023, waarin de socioloog Iliass el Hadioui voor alle docenten de aftrap deed over het fenomeen van de Transformatieve School, startte begin dit jaar de eerste van drie groepen docenten met dit bijzondere professionaliseringsprogramma. Het programma heeft enerzijds tot doel de inzichten te vergroten in de verschillen tussen thuiscultuur/peergroup en de schoolcultuur. Anderzijds is het doel de kwaliteit van de lessen te verbeteren door middel van observaties, feedback en enquêtes. Ook is er aandacht voor de wijze waarop leerlingen zich op school thuis kunnen voelen (ludificeren). Alle activiteiten dienen een bijdrage te leveren aan het realiseren van een professionele verbetercultuur.

Aanleiding om aan het programma van de Transformatieve School te gaan deelnemen was de constatering dat er na corona nog een mismatch was tussen de thuis-/straatcultuur en de schoolcultuur. Een belangrijke eerste stap was het opstellen van een gezamenlijk normatief kader op initiatief van de ontwikkelgroep. Deze groep van ongeveer tien docenten vormen de kopgroep gedurende de periode waarin alle zeventig docenten het traject doorlopen.

Naast het opstellen van het gezamenlijk normatief kader (uniformiteit op basale ‘verkeersregels’) zijn de lesbezoeken door externe docenten bij de deelnemende docenten waardevol. Op basis van de lesbezoeken zijn er trends vastgesteld en deze zijn teruggekoppeld naar de docenten.

Binnen de lessen is het belangrijk om twee zaken waar te nemen: de mate waarin de leerlingen vanuit de thuis-/straatcultuur aan het begin van de les kunnen ‘switchen’ naar de schoolcultuur en de mate waarin de leerlingen kunnen ’klimmen’ in de les. Dat laatste zegt iets over het leerresultaat aan het eind van de les. De mate waarin er ‘geklommen’ wordt is deels afhankelijk van het vertrouwen dat de docent zelf heeft in zijn of haar kunnen en het vertrouwen in de leerling (self efficacy).

Het praktische programma is onderbouwd met wetenschappelijk onderzoek en wordt regelmatig verbeterd op basis van nieuwe inzichten. Meer informatie www.detransformatieveschool.org.

Leestip: Grip op de mini-samenleving, Iliass el Hadioui, ISBN 9789461645579

  • Privacy overzicht
  • Noodzakelijke cookies
  • Cookies van derden
  • Aanvullende cookies
  • Privacy en cookies