Komt de wereldkampioen bridgen straks van Melanchthon Schiebroek?
Een master bridgen op Melanchthon Schiebroek voor onderbouwleerlingen op woensdagmiddagen is een groot succes. De leerlingen zijn enthousiast. De master bridgen is een initiatief van wiskundedocent en afdelingshoofd havo-vwo onderbouw Simone Verlage.
Achttien onderbouwleerlingen, een bridgedocent en vijf begeleiders komen elke woensdagmiddag bij elkaar van 15.00 tot 17.00 uur in lokaal 404. Er worden teams gevormd, de Noord Oost Zuid West-boekjes liggen klaar op tafel en de master bridge kan beginnen.
Bridgedocent Jacqueline zegt tegen leerling Thijs uit havo-3: ‘Zo, wat goed zeg van je, dat je de gespeelde troeven hebt geteld. En ook heel slim dat je niet gelijk al je troeven op tafel hebt gelegd.’ Thijs glundert van trots als hij de complimenten in ontvangst neemt. ‘Ja, het ging inderdaad wel lekker’, beaamt hij.
‘Grenzen verleggen’
Initiatiefneemster van de master bridge is Simone Verlage, docent wiskunde en afdelingshoofd havo-vwo-onderbouw. Verlage: ‘Zelf bridge ik vanaf mijn dertiende, zo’n beetje de leeftijd van deze leerlingen. Dat deed ik samen met mijn broer en mijn ouders. Ook zat ik op een clubje met andere kinderen en we speelden redelijk fanatiek. Dat fanatisme zie en ik hoor ook bij deze leerlingen. Mooi om te zien.’
Een van die leerlingen is dus Thijs uit havo-3. Thijs: ‘Wat ik echt leuk vind aan bridgen is dat je steeds weer met andere mensen speelt. Dat zorgt voor afwisseling en het is erg gezellig. Daarnaast is het leuk om punten te pakken, want het is ook een sport. Perfecte combinatie.’
Nathan zit ook in havo-3, en speelt het spelletje eveneens met veel plezier. Nathan: ‘Ja, klopt, ik heb me ook opgegeven voor deze master. Het leek me interessant. Ik kende dit spel nog niet en ik houd ervan om grenzen te verleggen.’
‘Jezelf ontwikkelen’
De leerlingen krijgen bridgeles van Jacqueline de Vos Burchart, die bridget bij One Down Delft en De Gaech. De Vos Burchart: ‘Goed dat deze master wordt gegeven op een middelbare school. Zoveel getalenteerde jeugdspelers zijn er niet in Nederland, dus als je ergens wereldkampioen in wilt worden, dan moet je jong gaan bridgen. Ik geniet enorm van de leergierigheid en het plezier van deze leerlingen, ze pakken de lesstof snel op. Ik zie bij hen het enthousiasme. Moet je ze eens horen praten over het spel … Met bridge ontwikkel je jezelf: beslissingen durven nemen, samenwerken, verlies incasseren, creatief en logisch nadenken, tellen, en ga zo maar door …’
Imagoprobleem
‘Bridgen heeft nog steeds last van het imago dat het alleen door bejaarden wordt gespeeld’, vertelt Verlage. ‘Zonde, want bridgen is echt een leuk en uitdagend spelletje. Ik ben lid van de jeugdcommissie van de Bridgebond en we geven trainingen aan jongeren van 10 tot 17 jaar en we organiseren elk jaar een bridgekamp. Reuzegezellig! Bridge is in het begin best lastig om te leren, dus beginnen we altijd met een toegankelijke variant van het spel. Als ze het dan nog steeds leuk vinden, kunnen ze daarna verder.’
De tijd vliegt …
Tot slot nog een keer het woord aan de leerlingen. Nathan: ‘Of ik het spel bridge aanraad aan medeleerlingen? Ja, want er zitten interessante stukken in en als je het leuk vindt om samen te spelen, dan is bridge een prima spel.’
Thijs: ‘Ik houd echt van spelletjes, en zeker ook van kaartspelletjes. Tijdens de vakantie spelen we vaak het kaartspel pesten met het gezin, heel gezellig. Die gezelligheid hebben we hier ook. Twee uur lijkt lang, twee uur, maar dat is niet zo. Je speelt vijf, zes spelletjes, steeds met andere mensen, en de tijd vliegt voorbij. Het is een leuke master!’
Masterprogramma
Het masterprogramma op Melanchthon Schiebroek is voor klas 1, 2 en 3. Op twee momenten in de week (de momenten verschillen per leerjaar) biedt de school een gevarieerd programma van ondersteunende, verdiepende en verbredende lessen aan. Leerlingen moeten daaruit elke periode één master-uur kiezen en ze volgen dan zes weken lang één uur in de week een les die anders is dan de reguliere vakken.
Er zijn ondersteunende masters voor reguliere vakken, bijvoorbeeld Frans, natuurkunde of wiskunde.
De verdiepende masters borduren voort op een regulier vak, zoals lab-technieken, circulaire economie of de master muziek en wiskunde die eerder is gegeven.
In de verbredende masters wordt een onderwerp aangesneden dat niet direct aan een schoolvak is te linken, bijvoorbeeld EHBO, LEGO Mindstorms of basisbeginselen kleding maken. De master bridge valt in deze laatste categorie. De leerlingen zijn vrij in hun keuze, maar moeten wel één master per ronde kiezen en aanwezig zijn. Ze ontvangen hiervoor (nog) geen cijfer of ovg (onvoldoende/voldoende/goed).