Schooldirecteur Somaia Yaagoub en teamleider Jorrit de Grutter lichten de stap toe om daltonschool-in-ontwikkeling te worden.

‘MY Choice, een mooi concept dat in het schooljaar 2018-2019 werd geïntroduceerd, was gericht op eigenaarschap en groei van onze leerlingen. Binnen dit onderwijsconcept mochten leerlingen keuzes maken en talenten benutten en waren ze verantwoordelijk voor hun eigen leerproces.

Feedback van leerlingen en ouders

We hebben ervaren dat MY Choice kernwaarden heeft die onze leerlingen verder helpen in hun ontwikkeling. Echter, zowel leerlingen als ouders hebben ons ook teruggegeven dat het niet altijd helder is waar MY Choice voor staat. Ook vonden ze de Choice-uren te vrijblijvend en de term ‘MY Choice’ doet vermoeden dat leerlingen in alles een keuze hebben.

Deze feedback hebben we ter harte genomen. Met ons team hebben we onderzocht hoe wij meer helderheid en structuur kunnen bieden aan onze leerlingen, ouders, basisscholen et cetera. Wij hebben onszelf hierbij de volgende vragen gesteld: welke waarden vinden wij fundamenteel en willen we behouden, wat is de kracht van onze school, wat zijn onze talenten individueel en als team en waar staan we voor? Wat willen wij de leerlingen leren, meegeven, laten ontdekken en hoe kunnen wij dit het beste vormgeven en optimaal inzetten? Onze ouderraad en leerlingenraad hebben als klankbord gefungeerd, daar zijn wij dankbaar voor.

Onze zoektocht heeft ons gebracht bij het daltononderwijs, voor de leerling met lef. Ons doel met daltononderwijs is dat de leerling haar of zijn eigen talenten en mogelijkheden kent en dat de leerling zich verder wil ontwikkelen. Zelfbewust, met zelfvertrouwen en zelfverzekerd. We willen elke leerling helpen om een leerling met lef te worden die overtuigd is van zichzelf!

Kernwaarden

Om dit doel te verwezenlijken werkt een daltonschool vanuit de volgende kernwaarden:

  • samenwerken
  • zelfstandigheid
  • vrijheid / verantwoordelijkheid
  • effectiviteit / doelgerichtheid
  • reflectie

Lees de uitleg bij deze kernwaarden.

Deze kernwaarden maken dat wij ons graag tot een daltonschool willen ontwikkelen en sinds het begin van schooljaar 2022-2023 een daltonschool in ontwikkeling zijn. Een mooi proces dat we met het hele team hebben omarmd.

Eigen identiteit

‘Dalton’ is niet dogmatisch. Dit betekent dat elke school een eigen daltonidentiteit kan ontwikkelen binnen de daltonkernwaarden. Dit betekent ook dat Comenius Dalton Rotterdam een unieke kans heeft om het daltononderwijs zó vorm te geven dat het aansluit bij de kwaliteiten in het team en dat ze een aantrekkelijk profiel kan bieden aan een brede leerlingenpopulatie.

Een ontwikkelgroep bestaande uit docenten zal onder begeleiding van twee ervaren daltontrainers aan de slag gaan met de implementatie van daltononderwijs op Comenius Dalton. Het hele team wordt didactisch getraind en docenten krijgen een opleiding tot gecertificeerde daltonleerkrachten. Op deze manier wordt het team erbij betrokken en eigenaar van het proces.

Trots

Onze school is sinds de start van dit schooljaar lid van de Nederlandse Dalton Vereniging met als doel binnen enkele jaren de daltonlicentie te verwerven. Dalton is een al lang bestaand merk dat goed bekend staat en bovendien groeiende is. In Rotterdam-Oost is er nog géén daltonschool. Dalton biedt dus kansen om ons te profileren met een bestaand en bewezen merk. Bovendien is Comenius Rotterdam de eerste CVO-school met daltononderwijs. Hier zijn we natuurlijk trots op.

Ook zijn wij er trots op dat wij ons mogen ontwikkelen tot een officiële daltonschool in het schooljaar 2025-2026.’

Meer informatie: comenius.nl/scholen/comenius_college_rotterdam_/home

07-Dalton-Comenius-logo.png#asset:2576