Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies -

Talentverhaal Michel Heschlé

Onderwijs betekent voor mij veel plezier, voldoening en waardering, samen leren en de leerlingen een stukje van de weg naar hun toekomst bieden.

Michel3

Michel Heschlé werkt op Comenius De Meerpaal als docent economie

Hoe ben je in het onderwijs terechtgekomen?

Via een Meet & Match-bijeenkomst van CVO voor zijinstromers, die ik bezocht toen ik me aan het oriënteren was op een carrièreswitch. Het onderwijs sprak me altijd al aan en het docentschap zit ook bij mij in de familie. Bovendien heb ik zelf op een CVO-school gezeten, Melanchton De Blesewic in Bleiswijk. Na de Meet & Match ben ik goed geholpen om een passende school te vinden, want ik kon meelopen op diverse CVO-scholen. Daarna heb ik meerdere sollicitatiebrieven verstuurd, waarop ik als eerste werd uitgenodigd door De Meerpaal. Dat gesprek met de adjunct-directeur en sectievertegenwoordiger economie verliep van beide zijden erg positief. Er werd me namelijk gelijk een baan aangeboden, die ik meteen heb geaccepteerd, het voelde gewoon heel goed. Zo ben ik in 2024 begonnen op De Meerpaal en in februari 2025 werd ik toegelaten tot de zijinstroomopleiding.

Hoe zag je loopbaan eruit voordat je in het onderwijs ging werken?

Ik heb bedrijfskunde gestudeerd en werkte bij een verzekeringsmaatschappij. Het sprak me altijd aan om nieuwe collega’s op te leiden en ik had al vaker overwogen om daar meer mee te gaan doen, bv. via een zijinstroomtraject in het onderwijs. Op een gegeven moment werd het bedrijf overgenomen en zou ik in Utrecht moeten gaan werken. Mijn reistijd werd daardoor veel langer en bovendien was er een gunstige regeling voor medewerkers om vrijwillig uit dienst te treden. Die twee dingen zetten me aan het denken en niet lang daarna heb ik de knoop doorgehakt om iets heel anders te gaan doen in een richting die me altijd al had aangetrokken.

Welke keuzes hebben geleid tot waar je nu bent?

Dat was vooral de keuze voor leerwegondersteunend onderwijs (LWOO). Tijdens mijn opleiding bedrijfskunde heb ik een specialisatie organisatiepsychologie gedaan en merkte ik dat psychologie me aanspreekt. Ik vind het heel interessant hoe dat soort processen werken en die kennis kan ik goed toepassen in het LWOO.

Wat was een belangrijk keerpunt in je carrière?

In mijn onderwijscarrière was dat de keuze om naast docent ook direct co-mentor te worden, hoewel dit vaak wordt afgeraden aan startende docenten. Maar ik heb op die manier juist heel veel geleerd, mede door de fijne samenwerking met mijn medementor. Daarnaast ontwikkel je als mentor nog sneller een band met de leerlingen dan als docent en leer je hen echt goed begrijpen.

Wat zie je als je grootste talent(en)?

Ik kan geduldig uitleggen, me goed verplaatsen in anderen en me aan hen aanpassen. Daardoor kan ik in de klas goed inschatten wat het beste bij iemand past en daarop inspelen. Elke leerling is voor mij namelijk gelijk en verdient dezelfde kansen, alleen de benadering is soms anders. Door dat aanpassingsvermogen kan ik iedereen in de klas tegemoet komen en zo goed mogelijk begeleiden. Het maakt me ook toegankelijk als docent en mentor en zorgt dat ik snel een vertrouwensband met mijn leerlingen opbouw.

Heb je een voorbeeld van een moment waarop je talent echt het verschil maakte?

Ik ben nu mentor van een leerling aan wie ik vorig jaar economie gaf, maar die dat vak helaas niet gekozen heeft, hoewel ze er heel goed in was. Onlangs had ze een rekentoets, waarvan ze een onderdeel niet snapte en mij om hulp vroeg. Als mentor heb ik haar toen uitleg op maat gegeven waardoor ze de stof wel begreep. Dat heeft voor haar echt het verschil gemaakt bij die belangrijke toets, want ze heeft uiteindelijk een dikke voldoende gehaald. Na afloop kreeg ik een kaart van haar om me te bedanken voor al mijn hulp en toen merkte ik pas wat ik voor haar had kunnen betekenen.

Hoe word je door je school en leidinggevende gestimuleerd of ondersteund in je (talent)ontwikkeling?

Voor ik met de lerarenopleiding begon, stond ik al een half jaar voor de klas op De Meerpaal. Die eerste maanden ben ik heel erg vrij gelaten, maar wel op een positieve manier, want ik kon gelijk vanaf het begin bij iedereen terecht voor hulp. Vaak hoef ik zelfs niet eens om hulp te vragen, maar wordt het al vanzelf aangeboden. De medewerkers van De Meerpaal luisteren goed naar de leerlingen, maar ook als team naar elkaar en dat werkt echt door in de werksfeer. Daarnaast heb ik veel geleerd van mijn fijne co-mentor en krijg ik wekelijkse coaching van mijn bijzonder betrokken en prettige sectievertegenwoordiger economie. Ook mijn afdelingsleider is zeer toegankelijk en biedt mij altijd een luisterend oor en bevestiging als ik ergens over twijfel.

Wat drijft je elke dag om dit werk te doen?

Dat zijn vooral de leerlingen, dus het plezier dat je samen met hen hebt en ook wat je elke dag voor hen kunt betekenen. Vaak gaat het dan niet zozeer om de vakinhoud, maar meer om een stukje opvoeding richting de maatschappij. Je begeleidt de leerlingen vier jaar op hun pad, loopt naast ze en brengt ze ergens naartoe, zodat ze met een diploma de school verlaten en een mooie opleiding kunnen gaan volgen.

Wat zou je willen meegeven aan nieuwe collega's in het onderwijs?

Vergis je niet in hoe leuk dit werk is als je voor de volle 100% ervoor wilt gaan. Geef de leerlingen wat ze nodig hebben, want dan krijg je er heel veel voor terug. Wees bovendien consequent en bied structuur. Die voorspelbaarheid geeft namelijk de leerlingen én jou de meeste rust.

Hoe zie je jezelf en het onderwijs over vijf à tien jaar?

Mezelf zie ik over vijf tot tien jaar nog steeds in het onderwijs en dan het liefst op dezelfde school. Misschien combineer ik tegen die tijd lesgeven met leidinggevende taken, zoals projectleider of teamleider, om breder bezig te zijn met de ontwikkeling van de school. Er wordt landelijk gesproken over veranderingen in het leerwegondersteunend onderwijs (lwoo), maar ik hoop oprecht dat de overheid inziet dat dit onderwijs gewoon wel moet blijven bestaan. Wat ik helemaal mooi zou vinden, is als er ook lwoo zou komen op havo- of vwo-niveau, zodat er extra ondersteuning is voor elke leerling die dat nodig heeft.

  • Privacy overzicht
  • Noodzakelijke cookies
  • Cookies van derden
  • Aanvullende cookies
  • Privacy en cookies