Medezeggenschap symposium brengt met deskundige en brede workshops de MR naar een hoger niveau
Op 9 oktober vond het jaarlijkse medezeggenschapssymposium voor alle MR-leden (personeel, ouders en leerlingen) en directie plaats. Het symposium is door de GMR en in samenwerking met de CVO Academie georganiseerd.
We zien dat het ontmoeten van MR-leden van andere locaties tijdens het symposium leidt tot mooie gesprekken en kennisdeling vanuit de praktijk. Dit jaar hebben we gebruik gemaakt van de geheel vernieuwde personeelsruimte en leslokalen bij het Henegouwerplein
De openingslezing verzorgd door René Laurent gaf ons een mooi inkijkje in patronen in communicatie daarbij gebruikte hij goocheltrucs om zijn pleidooi kracht bij te zetten. Hij liet ons zien dat het niet altijd is wat je ziet en dat ieder een andere interpretatie kan hebben van dezelfde informatie. Het gaat hierbij om hoe je ermee omgaat. Geen “Ja maar”, maar “Ja en”. Zowel voor directies als voor MR-leden is het de kunst om naar elkaar te luisteren en elkaar te begrijpen en daar is soms een beetje goochelen bij nodig.
De raad van bestuur, bestaande uit Marc Mittelmeijer en Ton Bestebreur, waren beiden bij de opening aanwezig.
Ook dit jaar was er een rijk programma aan workshops verzorgd door inhoudelijk deskundigen van Verus en de AOb. Voor zowel ervaren medezeggenschapsleden als beginners, voor iedereen was er een passende workshop. De workshop CAO en Taakbeleid en de Basiscursus medezeggenschap waren favoriet. In de basiscursus werd ingegaan op 'wat is zeggenschap en wat is medezeggenschap'. Voor medezeggenschap is vereist dat er sprake is van medeweten, meedenken, meepraten en meebeslissen.
Zowel vanuit de (G)MR als vanuit de RvB en verschillende directies wordt ernaar gestreefd om de medezeggenschap al in een vroeg stadium te laten meepraten en meedenken in plaats van een mening te geven over alleen een eindproduct. De discussie wordt dan vooraf in plaats van achteraf gevoerd. Medezeggenschap is dan ook meer een sparringpartner voor nieuw beleid in plaats van een “controleur”. De inbreng en het overleg met ouders en leerlingen is hierbij essentieel.
Vanaf 1 augustus 2025 is de wet versterking positie ouders en leerlingen in het passend onderwijs van kracht. Dit betekent dat het ondersteuningsaanbod een plek krijgt in de schoolgids en er is meer aandacht voor een goede werking van medezeggenschap in combinatie met een breed gesprek over governance. Inzichtelijke besluitvorming begint bij het goede gesprek. Dat betekent: ruimte maken voor dialoog waarin wederzijds respect centraal staat, er oprechte belangstelling is voor elkaars inbreng, en informatie tijdig en helder wordt gedeeld. Alleen dan ontstaat een basis waarop besluiten niet alleen gedragen worden, maar ook bijdragen aan het algemeen belang. Een belangrijke ontwikkeling in dit kader is de versterking van de positie van de schoolleider. Binnenkort verschijnt een studie over de zogenoemde governanceruit, een model dat de rol van de schoolleider scherper positioneert binnen het bredere bestuurlijke krachtenveld.
Daarnaast groeit het besef dat ook leerlingen een waardevolle stem hebben in besluitvorming. Door bijvoorbeeld het instellen van leerlingenpanels krijgen zij meer inspraak en invloed op beleid dat hen direct raakt. Zo wordt het goede gesprek niet alleen breder gevoerd, maar ook rijker van inhoud.
In de workshop Financiën werden de actuele cijfers van CVO als basis genomen. Veel praktische zaken over waar en hoe de rol van de MR ligt als het om mensen en geld gaat. Kees Jansen gaf de handvatten mee om successen te behalen en valkuilen te vermijden als MR.
De workshop Communicatie en de nieuwe Governance code funderend onderwijs trakteerden de deelnemers op concrete voorbeelden. Hierin werd duidelijk uiteengezet hoe de wet op medezeggenschap gelezen moet worden. Aan de hand van uitspraken van de geschillencommissie onderwijs werd de interpretatie van de wet onderbouwd. Wij kregen antwoorden op vragen als: waar ligt welke verantwoording, wie is nu eigenlijk de achterban, wie praat met wie, wie heeft het initiatief en welk MR-gremium heeft advies- of instemmingsrecht.
Reactie van één van de deelnemers:
De training overtrof voor mij de verwachting en bood nieuwe inzichten en duidelijke handvatten die ook daadwerkelijk toepasbaar zijn in het MR-gesprek. De neutrale kijk was zeer aangenaam om te ervaren en de onderwerpen werden vanuit de verschillende percepties belicht, iets dat mooi aansluit bij de openingsspreker op deze editie van het symposium.
De deelnemers gingen vol kennis, inspiratie en nieuwe inzichten naar huis. Ben jij lid van de medezeggenschap op school? Zorg dan dat je volgend jaar er ook (weer) bij bent, zo geven we samen inhoud aan het recht op medezeggenschap.
Aan het einde van dit schooljaar neemt Wim van der Welle als voorzitter van de GMR afscheid. Na jaren van betrokken en verbindend leiderschap draagt hij het stokje over. Zijn inzet voor open gesprekken, zorgvuldige besluitvorming en het algemeen belang was van grote waarde. Namens de GMR: dank voor je inspiratie en toewijding. Uiteraard zullen we nog een feestelijk afscheid voor Wim plannen.
Wim van der Welle:
Voor mij persoonlijk is dit ook een afsluiting: dit is mijn laatste bijdrage. Na dit jaar kies ik voor een nieuw avontuur, reizen wordt mijn nieuwe passie.