Nieuwe CVO Gedragscode: praat er met iemand over!
In 2025 heeft CVO een nieuwe Gedragscode vastgesteld. Deze vormt de basis voor een veilige, integere en open leer- en werkomgeving voor iedereen: leerlingen, ouders, collega’s én bestuurders. De onderliggende boodschap is helder: durf dilemma’s te delen, wees open en help elkaar groeien in goed gedrag. Op die boodschap mag je ons, je collega's, leerlingen, ouders en je leidinggevende ook op aanspreken.
Waarom een gedragscode?
We willen dat onze scholen plekken zijn waar iedereen zich veilig voelt en zich kan ontwikkelen. De CVO Gedragscode helpt ons daarbij. Het is bedoeld als een richtinggevend kompas en een uitnodiging tot het kwetsbare gesprek. Wat mag je van elkaar verwachten? Hoe ga je om met lastige situaties? Wat doe je als je twijfelt?
'Goed gedrag maak je samen. Dat begint met luisteren. En met het gesprek.'
Marc Mittelmeijer & Ton Bestebreur, raad van bestuur
Wat staat er in de CVO Gedragscode?
De Gedragscode bevat geen lijst verboden. De gedragscode biedt vooral een handreiking om met elkaar het goede gesprek te voeren over soms moeilijke of ongemakkelijk vragen en dilemma's. Want bij dat gesprek begint bewustwording en groeit vertrouwen.
De CVO Gedragscode 2025 is opgebouwd rond zes thema’s, elk met duidelijke spelregels:
- Omgang & sociale veiligheid: respectvol, professioneel en inclusief – in de klas én online. Het CVO Protocol Social Media werkt dit ook verder uit.
- Persoonlijke integriteit: transparant zijn over nevenfuncties, geen cadeaus aannemen die je onafhankelijkheid beïnvloeden.
- Gebruik van spullen & middelen: zorgvuldig omgaan met eigendommen van school en collega’s. Privégebruik mag, maar met mate.
- Zorgvuldig omgaan met informatie:bescherm vertrouwelijke gegevens en denk na voor je iets deelt, ook op social media.
- Goede onderwijspraktijken: professioneel lesgeven, geen plagiaat of fraude, ook buiten school.
- Verantwoordelijkheid & openheid: heb je twijfels? Deel ze. Zie je iets dat niet klopt? Meld het. Heb je mogelijk een klacht of een geschil? Ook dan geldt, bespreek het. En als het gesprek niet leidt tot een oplossing? Benut dan de regelingen die er zijn, zoals de CVO Klachtenregeling, de CVO Klokkenluidersregeling of het CVO Reglement bezwaar en beroep leerlingen.
Je staat er niet alleen voor!
Praat erover. Met je collega, je teamleider of leidinggevende, met je buddy of mentor of met de vertrouwenspersoon. Elke school heeft een interne vertrouwenspersoon. Ook zijn er twee externe vertrouwenspersonen voor álle CVO-scholen. Er zijn ook heldere procedures voor klachten en integriteitsmeldingen.
Meer weten?
De volledige CVO Gedragscode is te vinden op de webpagina over Klachten en integriteit.