Leerlingen Melanchthon Business School dragen bij aan Wereld Bijendag
Op 20 mei jl. bouwden alle eerstejaars leerlingen van Melanchthon Business School een aantal grote bijen- en insectenhotels en werkten met elkaar in het kader van burgerschap aan de Sustainable Development Goals, opgesteld door de Verenigde Naties.
Sinds dit schooljaar is Melanchthon Business School (MBS) een nieuwe richting ingeslagen met haar burgerschapsonderwijs. De leerlingen en collega’s zetten zich in voor het verduurzamen van de school en de omgeving. Zij doen dit onder andere door middel van de Sustainable Development Goals. Door deze doelstellingen te volgen en deel te nemen aan (inter)nationale dagen, projecten en samenwerkingen streeft MBS ernaar zich aan te sluiten bij het UNESCO scholennetwerk.
Dinsdag 20 mei stond in het teken van de bijen. Het is dan namelijk Wereld Bijendag. Deze dag is in het leven geroepen door de Imkervereniging van Slovenië en de Verenigde Naties en draagt bij aan de bewustwording over het belang van bijen en andere bestuivers. In mei zijn bijen erg actief. Zij produceren dan veel honing en zwermen rond. Naast de honingbijen zijn ook de andere bijensoorten actief in deze maand.
Voor de bijen- en insectenhotels verzamelden de leerlingen materiaal om de verschillende kamers van de ‘B&B’s’ te vullen in De Levende Tuin, de educatieve schooltuin van MBS. Daarna zetten zij de kamers van de B&B in groepjes in elkaar en konden hun kamers vullen. Ook kwamen er een aantal leerlingen van basisschool de Klimophoeve op bezoek en maakten een eigen B&B met de hulp van de leerlingen van Melanchthon Business School.
Een paar uitspraken (leerlingen/docenten):
‘Het was leuk! We hebben geknutseld en mijn klasgenoot kan écht goed boren!’
’We konden lekker naar buiten en het bouwen bij techniek was erg leuk.’
‘Het is fijn om buiten te zijn en iets anders te doen dan in de les zitten.’
’Ik vond het leuk om te zien hoe de leerlingen in mijn klas met elkaar samenwerken. Ze zijn als groep weer meer gegroeid.’
’Voor onze lwoo-leerlingen is het een mooie ervaring om samen te werken met kinderen van de basisschool. Deze leerlingen vinden enorm creatieve manieren om theorie naar praktijk te vertalen en vervolgens met een praktische aanpak de basisschoolleerlingen te helpen bij het bouwen.’