Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies - Bekijk cookie instellingen

Ga naar inhoud

Interview toen docent: Niek Bogaard

Home Thema's CVO 125 jaar Interview met medewerkers toen en nu Interview toen docent: Niek Bogaard

'Voor de buitenlandse contacten houd je als docent je eigen praktijk tegen het licht'

Niek Bogaard

Coördinator internationalisering
Comenius College

‘Ik kon slecht kiezen wat ik wilde gaan doen: lesgeven of reizen. Uiteindelijk werd het een combinatie. Na mijn studie ben ik eerst op een lts in het Westland gaan werken. Ik dacht altijd dat het Westland vrij internationaal georiënteerd zou zijn, maar niets bleek minder waar. De meeste leerlingen en collega’s kwamen bij wijze van spreken niet verder dan Delft. Voor mij was dat de voornaamste reden om met internationalisering te starten, want door buitenlandse reizen verbreed je je horizon. In 1998 werd ik docent maatschappijleer op het Comenius College. Al tijdens de sollicitatieprocedure heb ik aangegeven dat ik alleen wilde komen als ik de internationalisering mocht opstarten.

Europese accreditatie gekregen

Voor mijn eerste project – een studiereis naar Griekenland en een seminar in Athene – heb ik een directielid uitgenodigd. Die kwam zo enthousiast terug, dat het daarna eigenlijk meteen ging lopen. Mijn voornaamste taak als coördinator internationalisering was het opzetten van meerjarige projecten voor leerlingen en docenten of alleen voor docenten. Dat heb ik tot mijn pensionering vorig jaar kunnen doen en ik ben nog steeds actief betrokken. Elk project begint met het zoeken van (meestal drie of vier) buitenlandse partnerscholen waarvan je inschat dat je er goed mee kunt samenwerken. Dat luistert nauw. Als er één rotte appel tussen zit, heb je daar twee, soms zelfs drie jaar enorm veel last van. In de loop van de jaren heb ik een netwerk opgebouwd van zo’n 120 partnerscholen uit alle windstreken. Van Noorwegen tot Japan en van Italië tot Sint-Maarten.

Voor de buitenlandse contacten houd je als docent je eigen praktijk tegen het licht

Jarenlang hebben we voor elk afzonderlijk project financiering moeten vinden. Dat lukt alleen als je echt een goed plan hebt. Omdat je aan strenge criteria moet voldoen, komt er enorm veel papierwerk bij kijken. Onlangs hebben we een Europese accreditatie gekregen. Nu zijn we vijf jaar achter elkaar verzekerd van € 400.000. Al die jaren heb ik ervaren hoe verrijkend dit soort uitwisselingen zijn, voor docenten en leerlingen. Docenten gaan soms individueel naar het buitenland, maar meestal in groepen. Door de contacten met buitenlandse vakgenoten houd je je eigen praktijk tegen het licht en doe je nieuwe ideeën op. Met honderden leerlingen die op uitwisseling zijn geweest heb ik nog contact. Het is geweldig om te zien welke impact een reis of buitenlands veldwerk voor een profielwerkstuk heeft. Soms verandert het echt hun leven. Dan gaan ze daarna bijvoorbeeld studeren of werken in het buitenland en er zijn zelfs twee leerlingen getrouwd met iemand uit hun gastgezin. Dat je leerlingen deze ervaring kunt meegeven, geeft mij veel voldoening. Zonder de steun van mijn thuisfront had ik dit werk als coördinator internationalisering nooit kunnen doen!’

Informatie over alle internationale activiteiten van het Comenius College:
Comenius College International

  • Privacy overzicht
  • Noodzakelijke cookies
  • Cookies van derden
  • Aanvullende cookies
  • Privacy en cookies